Hvordan bekæmper man den nedtrykte, gråvejrs-følelse?

Mange af os elsker efterår og de hyggelige tider, som følger med. Efterår er for os synonym med stearinlys, tæpper, brætspil og frisk luft. Vi kan nævne tusinde grunde til, hvorfor vi elsker efterår, men vi kan ikke benægte, at det grå og våde vejr, som også følger med, kan mærkes nogle gange. 

Gråt og vådt vejr kan være nok til at gøre en i forvejen dårlig dag, endnu dårligere. Så hvordan kommer man væk fra det som man på engelsk kalder “autumn blues”? Vi vil gerne dele de ting, vi gør for at komme væk fra den nedtrykte, efterårsstemning, som nogle gange kan ramme os. 

1. Det her kommer nok ikke som en overraskelse, men vores motto organisere, rengøre og style er noget som faktisk kan hjælp os med at komme i bedre humør. Her er hvorfor:

Det køkkenskab du har, som er proppet med opbevaringsbøtter, der næsten vælter ud, når du åbner skabet, kan muligvis være med til at øge stresshormonet kortisol i din krop. Mange af os føler frustration og andre negative følelser, når vi skal håndtere rod i vores hjem, og mange studier viser, at rod kan være forbundet med stress. Så når du har en dårlig dag eller føler dig lidt nedtrykt, så prøv at gå i gang med et køkkenskab, tøjskab eller reol som du har været træt af i lidt tid. Tænd for noget musik, din yndlings podcast eller en tv serie og bare kom igennem det! Du vil føle at du har gjort noget produktivt, og det at det reducerer rodet i dit liv, kan muligvis have en positiv effekt på dine følelser - det er i hvert fald noget vi kan genkende! 

Det samme gælder for rengøring. Hvis du har haft lidt for travlt til at gøre rent på det sidste, så tag 30 minutter ud af din dag og brug vores velduftende universalrengørings-produkt og tør alle overflader af med en karklud. Den gentagende bevægelse man laver, når man tørrer af, kan være ret mindful, hvis du lader dig selv glemme alle hverdagstanker og bare fokuserer på bevægelserne og duften. Følelsen af at være produktiv og at have gjort noget godt for både dig og dit hjem er nok til at få os i et bedre humør. Så kan vi hellere ikke undgå at nævne frisk vasket sengetøj! Noget så simpelt som at vaske sengebetræk med vores lækre vaskemiddel og skyllemiddel er en af vores yndling rengørings ritualer, fordi følelsen af at tage et bad og derefter sove med nyvasket betræk er ren lykke!

rengøring tøjvask vaskemiddel skyllemiddel

Styling skal ikke undervurderes. Hvis dit hjem er organiseret og rent, men du stadig føler dig lige så grå som vejret udenfor, så prøv at købe en buket af friske blomster til dig selv. Blomster gør bare noget godt for vores sind, og at have noget smukt og farverig at kigge på, når det er gråt udenfor, kan betyde rigtig meget. Hvis du ikke vil købe en ny plante eller nogle blomster, så prøv at lav om i dit hjem. Hvis du føler at du har fornyet din stues eller soveværelses udtryk - der hvor du bruger meget tid, kan det hjælpe med, at du selv føler dig fornyet! 

rengøring vaskemiddel waffel towel håndsæbe

@lykkestunder.dk

2. Husk at forkæle dig selv! Det er faktisk rigtig vigtigt at huske i din hverdag.

“Autumn blues”, som nævnt tidligere, samt en travl hverdag, kan være en dårlig blanding. Vi sætter ofte mange mål for os selv i hverdagen - arbejde, at spise sundt, lave hjemmelavet mad, dyrke yoga, løbe en tur, få dit hjem til at ligne forsiden på et boligblad eller hvad du ellers har på din to-do liste. Mange af disse ting giver en god hverdag, men nogle gange kan man have brug for at stoppe op og tage en pause. 

Så hvis du har en lidt dårlig dag, mangler energi eller er nedtrykt af det grå efterårsvejr, så tag en pause fra hverdagen! Her er nogle af vores yndlings ting at lave, når vi skal forkæle os selv:

  • Begynde at læse den bog, vi ikke har haft tid til endnu.
  • Købe vores yndlingssnack eller slik 
  • Tænde for stearinlys
  • Se vores yndlingsfilm fra vores barndom
  • Lave noget anderledes til aftensmad - morgenmad til aftensmad, dessert før aftensmad, take away eller prøve en ny opskrift
  • Planlægge en dagstur i weekenden, så vi ved at vi har noget at se frem til
  • Begynde at planlægge julegaver til vores familie (Denne er til alle jer, som glæder sig til jul!) 
  • Bage noget lækkert brød eller kage
  • Drikke en kop kaffe, te eller varm kakao med en ven
  • Spille kort eller tage et brætspil frem 
  • Tage et varmt bad, bruge en ansigtsmaske og male vores negle
  • Book en tid hos vores massør, frisør eller hvad vi ellers kunne synes var lækkert

rengøring styling @mommycreatesmemories