Historien om
Humdakin
I mit rengøringsfirma, som jeg startede i en ung alder, var afgørende og en stor inspiration for
det, der senere skulle blive til Humdakin.
Ideen til Humdakin kom fra tiden i mit rengøringsfirma, hvor vi gjorde rent hos børnefamilier, livsnydere og ældre. Men det, der virkelig gjorde forskellen, var, og er stadig, at vi skabte en oplevelse omkring rengøringen. Det skulle gøres pænt, for rengøring er meget mere end en nødvendighed og en pligt. Vi gjorde godt og grundigt rent, og vi sørgede for, at sengen var redt, vi rettede puderne, vi satte en dejlig og velduftende gæstesæbe på badeværelset, vi foldede toiletpapiret og satte et klistermærke på det, ligesom du oplever, når du er på et hotel. Hvis der var bad, satte vi en smuk krukke med badesalt, og vi sørgede også for, at gulvet altid blev vasket i blomsterduftende rengøringsmiddel, så det var tydeligt, at det var blevet gjort rent.
Alle disse tiltag skabte en oplevelse omkring rengøringen, da vores kunder følte, at der både var rent, pænt, stylet, og der var små oplevelser i form af sæbegaver og ikke mindst, at der duftede dejligt rent.
Jeg oplevede, at mine kunder havde "gemt" alt snavset og rodet, indtil rengøringen kom. Det var mig, og i mellemtiden levede de fleste af dem både beskidt og rodet. Det skaber ikke balance i en travl hverdag. Jeg fandt ud af, at vi med min virksomhed kunne gøre en forskel for kunderne, fordi vi skabte oplevelsen omkring rengøringen.
Så min mission blev at lære verden at holde rent i stedet for at gøre rent. For hvis man holder rent, er rengøring aldrig kedeligt. De rengøringsprodukter, der var på markedet på det tidspunkt, var ikke gode nok, og jeg havde også en idé om, at det ikke kun var mine kunder, der ikke vidste, hvordan man gjorde rent, og hvis man ikke ved, hvordan man gør rent, kan man ikke holde sit hjem rent.
Jeg ønskede så meget, at hele verden skulle opleve, hvad rengøring kunne være - en følelse, der skaber fred, velvære og energi.
Jeg var god til at gøre rent, for i min karriere som rengøringsassistent har jeg rengjort tusindvis af toiletter, gulve og især køkkener med en gennemsnitlig arbejdsdag på 17 timer. Jeg gjorde rent på alle tider af døgnet, og ved min side havde jeg min trofaste bedste ven, King, min meget tålmodige franske bulldog.
Jeg var overbevist om, at alle ønsker, at deres hjem skal være et sted at lade op, et sted at genvinde energi. Det skal være lidt rart at komme hjem. Mit fokus var og er stadig på allergi, miljø, duft, effekt og design, og det er stadig de 5 vigtigste parametre, når vi udvikler vores produkter hos Humdakin og i de valg, vi træffer.
Camilla Schram
Mit barndomshjem og minderne om det er historien om ro, regelmæssighed og renhed. At leve rent med duften af nyvasket tøj, smukke blomster og en vidunderlig følelse af renhed. Mit ønske med Humdakin er at dele denne følelse med hele verden.
Min baggrund for at skabe Humdakin er et studie med innovation, et dagligt liv som blomsterdekoratør og en rengøringsvirksomhed, som jeg startede under et jurastudie, som jeg aldrig afsluttede, fordi kærligheden til rengøring opstod. Den kærlighed førte til 10 år med rengøring for privatpersoner og virksomheder. Jeg gjorde en dyd ud af at skabe rum, der var dejlige, rene og trygge for alle mine kunder. Jeg efterlod hjemmelavede sæbebarer og foldet toiletpapir som på de mest luksuriøse hoteller.
Manglen på effektive, men skånsomme rengøringsprodukter, der kunne vække rengøringsglæden hos den brede offentlighed, tændte min ild og udviklingen af de produkter, du i dag kender som Humdakin. Med miljøet i tankerne arbejdede jeg hårdt i fem år på at udvikle produkter, som jeg ville elske at bruge både som privatperson og i min rengøringsvirksomhed.