Hvornår lever man ansvarligt, hvornår tager man et ansvarligt valg og hvornår er noget ansvarligt? Hos det danske brand Humdakin har de byttet ordet bæredygtighed ud med ansvarlighed, for i realiteten er intet, vi foretager os bæredygtigt. I denne artikel deler Humdakins designer, Astrid, sine tanker om ansvarlighed og interiør i en branche fyldt med forbigående trends.
Hvad har miljømæssig ansvarlighed og aktiemarkedet tilfælles?
Umiddelbart kan det være svært at finde sammenhængen, men faktisk handler begge om langsigtede investeringer. På samme måde som aktier, stiger og falder designbranchen i ’værdi’. Når du køber et produkt, hvor der er fokus på kvalitet, tidløst design og funktionalitet, laver du en langsigtet investering. Selvom selv tidløse klassikere svinger i værdi alt efter om produktet er i trend eller ej, så vil det aldrig gå helt af mode. Det er disse ting, der kan følge dig en hel livstid og blive værdifulde arvestykker, som i sidste ende har leveret mere værdi for pengene. Det skaber ikke blot glæde hos dig selv, men er også det bedste valg i målet mod en mere ansvarlig livsstil.
En anden måde at indføre ansvarlige valg er at overveje produktets varighed. Her kan du sørge for at købe produkter, der rækker længere, så der går længere tid før, du skal skille dig af med emballagen. Hos Humdakin har vi tænkt det ind i alle vores produkter. Af samme grund er vores tekstiler lavet af økologisk bomuld i slidstærke vævninger og vores flydende produkter alle koncentrater. For eksempel giver Humdakins Universal Cleaner 200 liter rengøringsvand eftersom du kun skal bruge 5 ml til 500 ml vand.
Æstetisk ansvarlighed omfavner det uperfekte
Som designer, er jeg blevet indoktrineret ansvarlighed gennem hele min uddannelse og min karriere. Herigennem har jeg adopteret tanken om æstetisk ansvarlighed, som gennemsyrer alle Humdakins designs. Æstetisk ansvarlighed findes i produkter, der bliver smukkere over tid. Derfor er det faktisk ekstremt vigtigt at lægge trenden fra sig og hylde det tidløse, som i sidste ende skaber mere glæde over tid. Her skal der være plads til brugsspor og tegn på liv.
Nu har jeg fortalt dig, at du så vidt som muligt skal holde dig fra forbigående trends, men hvad definerer en trend? En trend skal forstås som en strømning i tiden. Et fænomen, der foregår i en begrænset periode. Tager man derimod den ansvarsbevidste brille på, opstår antitendensen antitrend og anti-trends, hvor vi eliminerer behovet for midlertidige løsninger.
"The trend is your friend, except at the end when it bends.” - Ed Seykota, Trend trader
Den korte konklusion må dermed være, at vi som forbrugere skal overveje vores tilgang til forbrugskulturen. Mit råd er: Køb produkter, der gør dig glad og som du stadig vil være glad for at kigge på om 5 år. Produkter, der med sin kvalitet bringer smilet frem ved brug, og ikke bare første gang det bruges, men hver evig eneste gang. Efter min mening er det ikke noget smukkere end det vedvarende og holdbare. Det er her designs går fra at være et objekt til kunst.